Ratvika og Kvenndalsfjellet 16. juni 2019

Flott tur til Helge Haugsnes i Bruddet i Ratvika der han diska opp med varm grill og kaffe fra svartkjel.

Moloen i Ratvika var bygd med masser fra steinbruddet, som så ble frakta nedover til sjøen på jernbaneskinner i sin tid. Helge har fått satt opp ei flott grillbu og gjort om Bruddet til et steikbra mål for mopedturer!

Oppstart av sjarkmotor. Helge skriver følgende: Motoren kommer fra Stokkøya. Dette er en semidiesel 2takts motor som man måtte fyre varm før man kunne starte. Semidiesel betyr at, ved oppstart ble strålen fra innsprøytningsdysa ledet mot fyrpluggen i toppen. Dette for at motoren lettere startet. Under drift kan man lede strålen rett ned mot stemplet og da yter motoren maks effekt.  Motorene fra Sabb ble produsert på Damsgård motorfabrikk i Bergen fra 1925 av gruleggerne Håkon og Alf Søyland. Motortype A=3hk  B=4-5hk C=5-9hk D= 6-12hk. Motorene fra Bergen var populære fordi de var enkle og driftssikre/økonomiske.  I bruddet heim på Ratvika står det en type C.

Se også filmklipp her!

Første stopp på Kvenndalsfjellet der veien flater ut etter kilometervis med motbakke.

Østover fra Kvenndalsfjellet, der det allerede er laga kilometervis med vei i forbindelse med vindkraftutbygginga. Nærmest ser vi Grytfjorden og videre innover mot Imsen. Bakerst Haravassheia og Rømmesheia bak til høyre.

Dragseid midt på bildet mellom Åfjorden og Skråfjorden. Eidemen videre utover til høyre. Kvenndalen nærmest.

Siste stopp på fjellet der vi hadde en samling før hjemturen. Vi var 14 deltagere i et aldeles upåklagelig vær, helt perfekt for mopedtur.

Deler av Stokkøya i bakgrunnen.

Oppdatert 23.06.2019